11 Tehnici de obtinere a cerintelor

11 Tehnici de obtinere a cerintelor.

Obtinerea cerintelor … oare ce inseamna. Obtinerea se refera la practica colectarii, analizarii si armonizarii cerintelor asociate unui sistem de la utilizatori, clienti si alti stakeholderi.

Si pentru ca adeseori “practica ne omoara”, va propunem sa vedem ce tehnici sunt considerate utile pentru obtinerea cerintelor.

Tehnicile de obtinere pot fi impartite in doua mari categorii:

  • Tehnici referitoare la persoane
  • Alte tehnici de obtinere.

In continuare vom enumera si descrie pe scurt cele mai importante tehnici:

  1. Tehnici referitoare la persoane

A.1.       Interviul

Un interviu este o intalnire in care una sau mai multe persoane pun intrebari unui grup de stakeholderi pentru a obtine informatii despre cerinte. Daca faceti un interviu unui grup, asigurati-va ca se permite tuturor stakeholderilor sa raspunda la intrebari. Interviurile pot fi structurate (cu intrebari predefinite) sau nestructurate (deschise).

Interviul este un mod foarte eficient de a colecta informatii de la o persoana care are cunostinte importante despre proces sau are o perspectiva unica. Aceasta tinde sa fie cea mai buna tehnica pentru manageri si directori, deoarece timpul lor este pretios, perspectiva lor tinde sa fie unica si au adesea un mesaj foarte clar pe care doresc sa vi-l impartaseasca. Acesta poate fi, de asemenea, eficient cu expertii pe anumite subiecte, deoarece interviul le furnizeaza o situatie in care pot expune  ceea ce stiu.

A.2.       Focus grup

Un focus grup este o sesiune interactiva atent planificata cu un grup selectat de persoane pentru a obtine idei, atitudini, impresii, preferinte si nevoi despre o solutie specifica. Participantii sunt liberi sa vorbeasca intre ei, dar interactiunea este ghidata de un moderator. Observatorii trebuie sa inregistreze sau sa monitorizeze focus grupul.

Focus grupurile  pot fi omogene (demografic similare) sau eterogene (de la diverse medii si perspective). Participantii la un focus grup se pot aduna intr-o locatie fizica sau online pentru a discuta un subiect sau o solutie.

Dinamica unui focus grup poate duce la schimbarea perspectivelor  oamenilor pe baza discutiilor. Acesta este motivul pentru care focus grupurile sunt o tehnica ideala pentru a evalua atitudinile oamenilor fata de o solutie sau o schimbare in practicile de lucru. Rezultatele pot descoperi noi cerinte sau sa conduca la actualizarea si prioritizarea celor existente.

A.3.       Workshop pentru cerinte

Exista mai multe subtipuri de workshopuri (ateliere de lucru) pentru cerinte.

Workshop pentru cerinte: Brainstorming

Brainstormingul este un tip popular de atelier de obtinere a cerintelor care se bazeaza pe experienta si creativitatea tuturor membrilor grupului. Participantii sunt incurajati sa se asocieze in mod liber si sa vina cu noi perspective de a privi lucrurile. Toate ideile sunt acceptate; dezbaterea lor nu este permisa. Facilitat in mod corespunzator, brainstormingul poate fi distractiv, captivant si productiv.

Workshop pentru cerinte: JAD 

JAD(Joint Application Design –Proiectarea Integrata a aplicatiei), este un tip de atelier de deducere a cerintelor care a fost dezvoltat pentru prima data la IBM. Acesta reuneste stakeholderi de business si IT pentru a clarifica si defini cerintele de business intr-un format foarte structurat. Acesta functioneaza bine atunci cand sponsorul este dispus sa schimbe solutia propusa pe baza rezultatelor workshop-ului.

Atelierul de lucru poate dura de la una la cinci zile. JAD a fost gasit a fi mai util in grupuri mai mici decat in cele mai mari sau mai complexe. Deoarece stakeholderii pot intra in discutii intense cu privire la punctele lor de vedere diferite, sesiunile JAD ar trebui sa fie conduse de un facilitator experimentat, neutru.

A.4.       Observarea

Observarea este un mijloc de a obtine cerintele prin studierea oamenilor la locul de munca si cerandu-le sa clarifice sarcina care este observata sau motivul pentru efectuarea acesteia.

Observarea poate fi:

  • Pasiva/invizibila: In acest tip de observatie, veti observa si inregistra in tacere actiunile utilizatorului. Puteti pune intrebari numai dupa ce utilizatorul a terminat sarcina.
  • Activa/vizibila: In observatia activa, puteti pune intrebari in timp ce utilizatorul indeplineste sarcina.

Observarea poate furniza mai multe informatii decat chestionarea oamenilor privind sarcinile lor, pentru ca oamenii adesea uita detalii despre sarcinile de rutina pe care le au de facut. Privind oamenii la locul lor de munca, de asemenea, se pot sesiza aspecte privind climatul la locul de munca, probleme care ar putea afecta cerintele.

A.5.       Sondajul

Un sondaj este un mijloc de deducere de informatii de la multi oameni, uneori anonimi, intr-o perioada relativ scurta de timp. Un sondaj administreaza un set de intrebari scrise sau declaratii despre clienti, produse, practicile de lucru si atitudini. Respondentii trebuie fie sa raspunda la intrebari fie sa indice nivelul lor de acord cu declaratiile. Raspunsurile sunt analizate si distribuite.

Intrebarile sondajului pot fi:

  • Inchise: Respondentii trebuie sa aleaga dintre optiuni de raspuns. Rezultatele sunt mai usor de cuantificat.
  • Deschise: Respondentii pot oferi propriile raspunsuri, care pot oferi detalii folositoare. Rezultatele sunt mai greu de catalogat.

A.6.       Prototiparea

Prototipurile sunt versiuni partiale sau preliminare ale solutiei create pentru a explora sau valida cerintele. Prototipurile pot lua forma de desene simple privind o interfata (prototipuri pe hartie), o secventa de ecrane cu date (fluxul de ecran, fluxul de navigare, grup sau o serie de panouri cu schite care prezinta modificari de actiuni si scene,ca pentru un spectacol de film sau televiziune), sau un program complet functional (prototipare live). Prototipurile demonstreaza ieftin  functionalitatea solutiei sau interfetei.

  1. Alte tehnici de obtinere a cerintelor

B.1.       Analiza documentatiei

Analiza documentelor va permite sa reutilizati materialele existente. Un beneficiu mai mare este ca va permite sa verificati incrucisat informatiile adunate din alte surse.

Analiza documentelor poate fi o sarcina uriasa. Unele dintre documentele pe care le puteti analiza sunt planuri de business, cereri de oferte, declaratii de munca, contracte, politici si proceduri, studii de piata, documentatie pentru produse concurente, standarde ale industriei, specificatii ale sistemului existent, modele de flux de lucru, manuale de instruire, memo-uri, rapoarte problema si inregistrari privind sugestii ale clientilor . Analiza documentelor poate fi consumatoare de timp, si s-ar putea constata ca informatiile pe care le colectati nu mai sunt de actualitate sau nu mai sunt relevante.

B.2.       Analiza regulilor de business

Regulile de business sprijina politica de business. Regulile de business limiteaza si constrang comportamentul organizatiei si, prin urmare, influenteaza modul in care organizatia isi indeplineste obiectivele. Ele se pot schimba, de asemenea, simultant cu schimbarea politicilor de business sau cu dezvoltarea de noi solutii.

B.3.       Ingineria inversa

Ingineria inversa este procesul de descoperire a principiilor de functionare a unui dispozitiv sau sistem prin analiza structurii, functiei si operatiilor acestuia. De obicei, ingineria inversa implica dezasamblarea sau descompunerea sistemului sau dispozitivului respectiv si analizarea in detaliu a functionarii sale, cu scopul de a realiza un nou dispozitiv sau sistem similar.

Exista doua optici asupra ingineriei inversa:

  • Cutie neagra: Obtinerea cerintelor sistemului numai din observarea comportamentului sau.
  • Cutie alba: Examinarea functionarii interne al produsului, pentru a determina de ce si cum se comporta intr-un anumit context.

B.4.       Incercarea produsului

In situatia in care solutia este una standard sau are componente standard, se recomanda incercarea produsului. Se poate folosi o versiune de incercare (trial) a produsului pentru utilizare  in-house pentru a vedea daca acesta indeplineste nevoile. Produsul trebuie sa fie testat pentru a vedea daca acesta indeplineste toate cerintele utilizatorului, si daca acesta functioneaza cu alte produse si procese. In timpul incercarii produsului, se verifica potrivirea cu contextul specific. Functionalitatea produselor standard trebuie adesea extinsa pentru a satisface toate cerintele utilizatorului.

B.5.       Analiza activitatilor

O analiza a activitatilor este utila atunci cand este necesar sa estimam timpi de realizare pentru anumite sarcini, sau doriti sa imbunatatiti eficienta sarcinilor.

Se poate utiliza analiza activitatii pentru a determina timpul necesar pentru a efectua activitatile zilnice, identificarea activitatilor inutile de munca si prioritiza activitatile importante. Scopul este de a veni cu un proces de lucru mai eficient si de a se elimina pierderile de timp.

In mod sigur exista si alte tehnici, iar aplicarea lor nu este intotdeauna simpla, dar cunoasterea si exersarea lor poate fi un prim pas in profesionalizarea Procesului de Obtinere a Cerintelor.

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *