6 pași simpli pentru Managementul riscului în organizații

6 pași simpli pentru Managementul riscului în organizații

Managementul riscului in organizatii este o abordare integrativa si scalabila pentru imbunatatirea luarii deciziilor care consolideaza si organizeaza informatiile asociate riscurilor la nivel de organizatie.

Ea nu se limiteaza la raportul lunar al managerului de risc, ci devine o parte fundamentala a succesului organizatiei. Prin implementarea managementului de risc si crearea unei culturi de management de risc, organizatiile avanseaza in directia performantei, inovarii si cresterii, simultan cu protejarea reputatiei si valorii pentru actionari.

Pentru multe domenii, demonstrarea faptului ca organizatiile poseda un proces de management al riscului clar si auditabil a devenit un factor critic de succes.

Din nefericire, multi manageri superiori considera ca managementul riscului este o activitate complexa si dificila. In realitate sunt 6 pasi simpli care trebuie urmati pentru un management de risc eficace – indiferent de industrie, dimensiune sau continut al proiectelor companiei.

  1. Identificarea riscurilor. Solicitam angajatilor din companie sa identifice riscurile carora trebuie sa le faca fata. Este critic sa fie identificate toate riscurile, inclusiv cele care au probabilitate mica dar impact mare, riscuri care au fost ignorate in trecut. Atunci cand fiecare angajat va fi constient de toate riscurile care pot impacta proiectele sale, poate fi consolidata o lista extinsa a riscurilor.
  2. Analiza riscurilor. Riscurile vor fi evaluate odata ce au fost identificate. Cat de probabil este ca evenimentul sa apara? Cine si ce va fi afectat? Care sunt efectele in business? Majoritatea riscurilor nu au doar un impact financiar, asadar toate implicatiile trebuie luate in considerare, inclusiv efectele in graficele de lucru, bugete, loialitatea clientilor și perceptia asupra brandului. Aceasta analiza trebuie sa releve modul in care riscurile relationeaza unele cu altele, iar anumite conexiuni pot fi surprinzatoare. Spre exemplu, cateva echipe de proiect pot sa se bazeze pe acelasi furnizor pentru acelasi produs, dar cu cerinte de planificare si bugetare diferite. Analizate impreuna, riscurile pot deveni o problema, respectiv evenimentul se va produce in mod sigur. La finalul acestui proces, veti avea o lista acoperitoare sau o baza de date de riscuri care poate fi ierarhizata dupa probabilitate si impact.
  3. Controlul Riscurilor. Dupa analizarea riscurilor, putem determina cele mai bune actiuni pentru gestionarea fiecarui risc. Aceasta implica luarea in considerare a impactului in business, a probabilitatii de aparitie si a costului de control sau de reducere a riscului. Atunci cand actiunile corective au sens, optiunile includ pasii potentiali pentru reducerea riscurilor, transferul sau asigurarea riscurilor. La finalul procesului, vom avea o imagine clara asupra riscurilor relevante, cum sunt ele relationate unele cu altele si cum pot fi gestionate pe mai departe.
  4. Monitorizarea Riscurilor. Monitorizarea este legata de responsabilitate. Un individ sau o echipa trebuie sa fie alocata pentru monitorizarea fiecarui risc si responsabilizata pentru executia planului de reducere creat pe durata pasului Controlul Riscurilor. Responsabilizarea este critica pentru un program de management eficace al riscului la nivel organizational. Organizatia este protejata, iar valoarea asteptata este obtinuta, doar daca pasii definiti in Pasul 3 sunt implementati, monitorizati si actualizati in mod eficace.
  5. Imbunatatirea managementului de risc. Prin analiza invatamintelor trase pe durata primilor 4 pasi, putem eficientiza si imbunatati procesul de management si cultura de risc. Oare am implicat persoanele adecvate? Ce noi riscuri au fost identificate? Cum putem imbunatati modul in care sunt gestionate riscurile existente? Organizatia trebuie sa-i recompenseze – nu sa-i penalizeze –  pe cei care contribuie cu informatii despre risc. Cu cat un risc este identificat mai devreme, cu atat mai usor si putin costisitor este prevenirea sau reducerea impactul acestuia.
  6. Raportarea progresului. Raportarea sistematica ne permite sa discutam progresele si rezultatele cu managementul executiv si alte grupuri de interes. Practica de succes este sa conectam raportatea de ciclul sedintelor de management, astfel incat informatia necesara sa fie disponibila in formatul adecvat la momentul potrivit. Crearea unui sistem de raportare ne asigura ca putem raspunde credibil intrebarilor spontane ale managementului.

Managementul riscului este eficace atunci cand devine parte din cultura companiei si angajatii sunt cointeresati prin intermediul indicatorilor cheie de performanta la aplicarea lui. Contractorii si furnizorii importanti trebuie sa fie deasemenea implicati in proces si trebuie sa implementeze aceleasi procese de risc in organizatiile lor. Managementul eficace al riscului este un scenariu Win-Win, in care toate partile – management, angajati, grupuri de interes, parteneri si clienti – vor beneficia de imbunatatirea performantelor si relatiile mai stranse si  mai eficiente.

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *