Conflictul – intre constructiv si distructiv

Abordarea constructiva

In anumite situatii profesionale si personale, este nevoie sa rezolvam diverse conflicte. Uneori acest lucru este  destul de usor, dar de multe ori abordarea  conflictului este o reala provocare.

Managerii de succes  trebuie sa gestioneze eficient un conflict. Aceasta abilitate este considerata o competenta de baza a managerilor, dar insusirea ei se realizeaza cu dificultate.

Cand apare un conflict, sunt 4 intrebari importante la care ar trebui sa raspundem:

  1. Care sunt simptomele conflictului?

Conflictul poate fi definit ca un dezacord grav intre membrii echipei asupra nevoilor sau obiectivelor.

Simptome de conflict:

  • Nefinalizarea sarcinilor la timp sau in parametrii initiali de calitate
  • Lipsa raspunsului la telefon sau mailuri
  • Alegerea de a nu oferi informatii cand sunt cerute
  • Pastrarea informatiilor care ar trebui impartasite
  • A da vina pe ceilalti
  • Neparticiparea la sedintele obligatorii
  • Barfa
  • Comportamentul pasiv sau agresiv
  • Ostilitatea
  • Plangerile repetate
  • Abuzul verbal si violenta fizica
  • Absenteismul

Fiecare comportament in sine nu indică neapărat un conflict. Oamenii nu isi termina întotdeauna munca la timp sau nu răspund la toate apelurile telefonice. Uneori lipsesc de la întâlniri. Aceste comportamente individuale ar putea fi acceptate, doar dacă nu sunt duse la extrem și nu provoacă daune grave sau ireparabile.

Pe scurt, cea mai buna metoda de a identifica simptomele unui conflict in echipa este de a fi constienti de comportamentele care duc la aparitia conflictului. Lista de mai sus este, asadar, un suport real. Atunci cand identificam comportamente extreme sau multiple simptome, stim ca trebuie sa investigam.

  1. Care sunt cauzele unui conflict in cadrul echipei?

In general, conflictele apar din cauza lipsei de abilitati in transmiterea nevoilor, pentru ca obiectivele sunt neclare, nerealiste, nu sunt acceptate, sau sunt in opozitie cu partile implicate.

Putem alcatui o lista lunga de lucruri care cauzeaza conflictele si acesta este un inceput bun:

  • Comunicarea proasta sau lipsa ei
  • Lipsa abilitatilor de rezolvare a problemelor
  • Lipsa claritatii in scop, obiective, sau in rolurile membrilor echipei
  • Nesiguranta cu privire la resurse si la sursele de ajutor si suport
  • Managementul timpului slab dezvoltat
  • Membrii echipei sunt plictisiti sau neinteresati
  • Conflictele si problemele personale
  1. Cum abordez conflictul in cadrul echipei?

Am listat cauzele, iar urmatorul pas este generarea unui plan simplu de abordare a acestora. Ca si pasi urmarim:

  1. Definirea problemei – Einstein spunea ca nu poti rezolva o problema pana ce nu o definesti
  2. Colectarea datelor – Vorbim aici de fapte ce pot fi demonstrate, nu opinii sau zvonuri
  3. Analiza datelor – Diagnoza
  4. Alegerea celei mai bune solutii – Analiza lectiilor invatate
  5. Implementarea solutiei si perfectionarea continua – Lucram in echipa
  6. Ce instrumente pot folosi pentru ca echipa sa treaca repede si eficient peste un conflict?

Aceste instrumente pot fi de ajutor si pot fi considerate reguli de angajament:

  • Ataca problema, nu persoana;
  • Concentreaza-te pe ceea ce se poate face, nu pe ceea ce nu se poate face;
  • Incurajeaza dialogul pe diferite puncte de vedere;
  • Exprima sentimentele fara reprosuri;
  • Accepta problemele;
  • Asculta si cauta sa intelegi toate persoanele implicate;
  • Arata respect pentru punctele de vedere ale celorlalti;
  • Rezolva problema in timp ce construiesti o relatie.

Atunci cand apare un conflict in timpul unei sedinte, este important sa se ia in considerare cat mai repede posibil. Daca nu are legatura cu subiectul se poate amana pana la finalul sedintei.

Concluzie

Este posibil sa-ti mentii echipa intr-o ambianta neconflictuala? Raspunsul este “NU”. Fiecare echipa are conflictele ei interne in anumite situatii. Cu toate acestea conflictele interne nu sunt intotdeauna negative. Pot fi distructive sau sanatoase si productive. Cheia sta in manipularea acestora. Un bun manager poate gestiona un conflict si il poate transforma dintr-unul negativ, intr-unul pozitiv.

 

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *