Manager sau Lider?

manager leaderManager sau Lider?

O serie de studii incearca sa demonstreze ca exista o delimitare usor observabila intre rolul managerului si cel al liderului, pornind de la faptul ca manifesta atribute diferente si impacteaza diferit organizatia.

Este adevarat ca din definitiile existente pana  la acest moment reiese faptul ca managerul este responsabil de controlarea si administrarea organizatiei, sau a unei arii organizationale, iar liderul este responsabil de directionarea organizatiei. De asemenea, exista in realitate persoane care, desi sunt manageri, au toate calitatile unui leader, si exista „lideri” care nu pot fi mai mult decat manageri.

Conform studiilor, formula  prin care se poate  afla ce suntem cu adevarat, manageri sau lideri, presupune urmarirea urmatoarelor aspecte:

1. Deschiderea fata de ideile noi

Fiecare dintre noi a avut cel putin o data obiectia „acesta este modul in care s-au realizat lucrurile mereu”. Aceasta atitudine denota inclinatia noastra de a controla, si nu de a directiona. Pentru organizatii, schimbarea „status quo-ului” privind modul de organizare a activitatii angajatilor reprezinta o oportunitate de exersare a abilitatii de directionare.

2. Analizarea competitiei in vederea invatarii

Daca veti auzi urmatoarea afirmatie: „concurenta noastra este ingrozitoare”, emitatorul se identifica cu rolul de manager. Managerii sunt adeptii controlului, iar spre deosebire de realitatile interne, concurenta nu poate fi controlata.

La polul opus, liderii privesc competitia ca pe o sursa importanta de informatii necesara dezvoltarii companiei. Acestia sunt atenti la tot ceea ce face competitia, indiferent de rezultatele pe care aceasta le obtine. Scopul este acela de a invata modalitati noi si mai bune de a-si construi business-ul. Liderii constientizeaza ca ceilalti competitori nu sunt „ingrozitori”, ci sunt diferiti. In acest fel, reusesc sa detalieze diferentele care apar intre ofertele proprii si cele ale concurentilor.

3. Imbratisarea parerilor angajatilor

Spre deosebire de lideri, managerii nu-i vor intreba pe ceilalti despre parerile lor, deoarece nu doresc sa piarda controlul.

Cand oamenii sunt implicati in procesul de luare a deciziilor, sunt mai dispusi sa imbratiseze efortul organizatiei condus de lider in vederea indeplinirii strategiei si a obiectivelor. Chiar daca vor exista persoane care nu vor fi aliniate deciziei finale, acestea vor aprecia faptul ca au fost consultate si din solidaritate vor imbratisa directia data de organizatie.

4. Nu au nevoie sa aiba ultimul cuvant

Prin prisma dorintei de a detine controlul, managerii vor adopta deciziile crezand ca au dreptate in majoritatea cazurilor.

Liderii abordeaza lucrurile dintr-un punct diferit de vedere, plecand de la presupunerea ca nu detin toate raspunsurile si cea mai potrivita modalitate de a afla este de a colabora cu ceilalti membrii din echipa.

 In loc de concluzie:

In noua economie, unde valoarea vine din cunoasterea oamenilor, unde angajatii  nu mai sunt egali, managementul si leadershipul nu mai pot fi separate cu usurinta. Oamenii privesc catre managerii, nu doar sa primeasca task-uri, ci sa primeasca din partea acestora un tel, un obiectiv.

In acest sens, „managerii organizationali” au responsabilitati in organizarea oamenilor, dezvoltarea abilitatilor si talentelor angajatilor, inspirarea echipei pentru obtinerea rezultatelor asteptate.

Asadar, managementul si leadershipul trebuie sa mearga mana in mana. Desi nu semnifica acelasi lucru, acestea sunt complementare, iar orice efort de a le separa cauzeaza mai multe probleme decat solutii.

Iar daca vreti sa excelati ca manager organizational… va asteptam la ….

 

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *