Managerul de Proiect – Manager –  Leader  – Comunicator

 

 

Strategia organizationala este implementata prin intermediul proiectelor.

Asadar, competentele si abilitatile managerului de proiect joaca un rol semnificativ in succesul sau esecul companiei pe piata. In calitate de epicentru al etapei de executie a strategiei organizationale, este important sa stabilim calitatile principale pe care managerul de proiect trebuie sa le dobandeasca.

Intr-un studiu realizat de Ernst & Young, 80% dintre problemele care apar intr-un proiect si conduc la esecul acestuia se datoreaza problemelor oamenilor.

^22AEDF2E45DF1461032474A00AC97CD1B2739B51528C0811CC^pimgpsh_fullsize_distr

Cele mai importante 10 calitati pe care le intrunesc toti managerii de proiect de succes din lume sunt:

  1. Inspira o viziune comuna – un lider de proiect eficient are o viziune clara asupra destinatiei. Acestia sunt niste vizionari care prospera prin schimbare si prin abilitatea de a crea noi bariere de intrare pentru organizatii prin intermediul proiectelor.
  2. Bun comunicator – Abilitatea de a comunica cu oamenii de la toate nivelurile este, in ordinea importantei, cea de-a doua abilitate indispensabila pentru un manager de proiect. Liderul de proiect este liantul dintre echipa si organizatie. Acesta trebuie sa aiba abilitatea de a negocia eficient si de a utiliza persuasiunea in vederea asigurarii succesului de catre echipa.
  3. Integritate – Liderii de proiect trebuie sa isi aminteasca ca actiunile lor si nu cuvintele, determina modul de lucru al echipei. Un lidership exercitat corect cere atat angajament pentru practicile etice, cat si demonstrarea angajamentului. Ca si rezultat, acesta pune in aplicare ceea ce spune („walks the talk”) si astfel, castiga increderea pe tot procesul implementarii proiectului.
  4. Entuziasm – Este foarte important ca liderul sa fie entuziast, sa aiba o atitudine pozitiva, orientata spre actiune, deoarece o atitudine negativista demobilizeaza intreaga echipa. Suntem inclinati sa urmarim oamenii care degaja o energie pozitiva, care au o atitudine orientata spre realizarea lucrurilor. Cine ar dori sa urmareasca pe cineva care ne ofera 200 de motive pentru imposibilitatea de a realiza o activitate? Entuziasmul este contagios, iar liderii eficienti stiu acest lucru!
  5. Empatie – Care este diferenta intre empatie si simpatie? Desi se aseamana, cele doua cuvinte se exclud reciproc. In conformitate cu Norman Paul, in ceea ce priveste simpatia, subiectul este absorbit de propriile sale sentimente in raport cu un obiect si are prea puțină preocupare pentru realitatea și validitatea experienței speciale a obiectului. Pe de alta parte, empatia presupune existenta obiectului ca un individ separat, care are dreptul la propriile sale sentimente, idei și istorie emoțională. In putine cuvinte, empatia exista cand „liderul de proiect recunoaste faptul ca membrii echipei sale au o viata si in afara locului de munca. ”
  6. Competente – Prin competenta a nu se intelege, in mod exclusiv, abilitatile tehnice ale liderului de proiect. Liderii de proiect trebuie sa fie alesi in functie de capacitatea lor de a-i conduce cu succes pe altii, mai degraba decat pe expertiza tehnica. Expertiza privind abilitatile de lidership reprezinta o noua dimensiune a termenului generic competenta. Capacitatea de a provoca, inspira, permite, modela si de a incuraja trebuie să fie demonstrată dacă liderii vor sa fie priviti ca fiind capabili si competenti .
  7. Abilitatea de a delega – Increderea este un element esential in relatia dintre liderul de proiect si echipa sa. Increderea in ceilalti se demonstreaza prin intermediul actiunilor – cat de mult managerii verifica si controleaza membrii echipei, cat de mult deleaga si cat de mult permit oamenilor sa participe. Oamenii care nu reusesc sa aiba incredere in alti oamenii, de obicei esueaza ca lideri si ajung sa conduca in continuare prin micro-management, sau isi asuma munca intregii echipe.
  8. Echilibru in fata presiunii – Intr-o lume perfecta, proiectele ar fi livrate la timp, in bugetul alocat si fara probleme  sau obstacole de depasit. Dar cum nu traim intr-o lume guvernata de teorii perfecte, un lider cu o atitudine ferma va accepta problemele ca pe un curs normal de evenimente. Cand liderii intalnesc un eveniment stresant, il trateaza ca pe unul interesant, deoarece il vad ca pe o oportunitate de a-si  exercita influenta asupra rezultatului final.
  9. Abilitati de construire a unei echipe – Pentru a face trecerea de la un grup de straini la o singura unitate de coeziune, liderul trebuie sa inteleaga procesul si dinamica necesare acestei transformari. De asemenea, liderii trebuie sa cunoasca si stilul de lidership adecvat pentru fiecare etapa din procesul de dezvoltare a unei echipe coerente.
  10. Abilitati de rezolvare a problemelor – Desi se spune despre liderii eficienti ca impart responsabilitatile de rezolvare a unei probleme catre toti membrii echipei, de cele mai multe ori ne asteptam ca acestia sa aiba ei insusi abilitati excelente de rezolvare a problemelor. Prin urmare, liderii au „raspunsuri creative si originale pentru oportunitatile imediate”, si nu se ingrijoreaza intrebandu-se cum au procedat altii.

Sintetizand, un manager de proiect de succes are nevoie de  3 palarii( :-)): Manager, Comunicator, Leader.

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *