Optimizare vs Externalizare

Analiza si optimizarea proceselor interne sau externalizarea unor procese si operatiuni?

Este o dilema a multor organizatii in prezent.

Externalizarea este un proces cu implicatii strategice si de actualitate in randul companiilor, insa implica o serie de hidden costs of outsourcingdezavantaje privind dinamica financiara. Studiile arata ca o parte din eforturile asociate externalizarii in ultimii ani au fost dirijate de efectul de trend si de luarea deciziilor in lipsa unei analize bazate pe fapte si date concrete.

Costurile din spatele unei externalizari pot fi o capcana ascunsa. In acest sens, se pot contura 10 mari zone:

  1. Costul strategiei de externalizare: in conditiile provocatoare ale pietei globale, organizatiile ar trebui sa demonstreze o mai mare flexibilitate in construirea strategiei de externalizare, in rationalizarea si reevaluarea portofoliului pentru a evita ulterior probleme mai grave generate de ineficienta deciziilor.
  2. Costul atribuit managementului si coordonarii: pot interveni costuri suplimentare privind timpul de lucru si deplasarile resurselor umane, dar si costuri privind ineficienta proceselor, un exemplu ar fi intarzierea lansarii pe piata a unui produs.
  3. Costul vanzarilor si al planificarii operatiunilor: modificarile care apar in program pot duce la decalarea activitatilor in cadrul organizatiilor, iar gestionarea fluxurilor catre o retea larga de contractori poate avea un grad mare de complexitate.
  4. Costul asociat stocurilor: externalizarea reduce flexibilitatea de a raspunde schimbarilor neprevazute. Acest lucru se traduce prin discrepante intre cerere si oferta, exces de stocuri, risc ridicat de aparitie a disfunctionalitatilor, concomitent cu un flux de numerar negativ.
  5. Costul atribuit managementului furnizorilor: costurile asociate cu aprovizionarea, dezvoltarea si mentinerea unui furnizor in raport cu performantele asteptate.
  6. Costul calitatii: este dificil de cuantificat. Costurile evidente, cum ar fi cele legate de reparatii pot fi extrase din rapoartele financiare, iar costurile ascunse, cum ar fi cele legate de prevenire, detectare, erori interne sau externe necesita o abordare mai atenta.
  7. Costul lipsei planificarii legat de logistica si transport “premium”: exista situatia transportului de la un distribuitor la altul, sau distanta mare intre cei doi, ceea ce implica costuri insemnate.
  8. Costul garantiei, retururilor, bonificatiei: de multe ori aceste costuri devin o metoda institutionalizata de a conduce o afacere. Sunt alocate rezerve pentru costuri anticipate an de an.
  9. Costul fluxului de numerar: este proportional cu numarul partenerilor comerciali existent in lantul valoric.
  10. Costul riscurilor neplanificate sau trecute cu vederea: situatii precum frauda, furtul de proprietate intelectuala adauga costuri ireversibile procesului de externalizare.

Intr-adevar, exista plusvaloare in procesele de externalizare din multe organizatii, dar si munca grea in redefinirea celor mai potrivite strategii bazate pe date si dovezi in piata globala de astazi. Nu este un secret faptul ca multe decizii de externalizare au fost luate pe baza unor asteptari de crestere a veniturilor, dar executate cu o analiza partiala a faptelor. Datorita faptului ca externalizarea este un proces care implica costuri ascunse, este de preferat ca organizatiile sa depuna eforturi in vederea analizei si optimizarii proceselor interne.

In concluzie, inainte de luarea unei decizii privind imbunatatirea proceselor sau externalizarea lor, este necesara o analiza aprofundata a avantejelor si dezavantajelor fiecarei optiuni.

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *