CBAP® – Certificarea „must have”

Stiti cate persoane certificate de catre International Institute of Business Analysis (IIBA) exista in Romania? Conform datelor furnizate de IIBA, in Romania exista pana la acest moment 75 de persoane certificate, iar la nivel international sunt 6208. O privire de ansamblu asupra certificarilor la nivel de Europa: Tara Numar certificati Franta 20 Italia 100 Grecia 7 Ungaria 2 Germania 45 Polonia 23 Spania 6 Austria 13 Belgia 13 Portugalia 17 Anglia 136   De ce este certificarea de cele mai multe ori un „must have”? In primul rand, dobandirea unei recunoasteri internationale in materie de business analysis reprezinta un avantaj competitiv, fiind in acelasi timp o garantie a alinierii la standardele internationale si a implementarii cu succes in proiectele reale a celor mai bune practici. Daca privim in directia proiectelor implementate la nivel international, studiile arata cu un grad ridicat de incredere ca 31,1% din proiecte sunt anulate inainte de a fi finalizate si  52,7% din proiecte costa cu 189% mai mult decat s-a estimat initial. Cei 3 factorii raspunzatori de aceste „evolutii spectaculoase” sunt: lipsa cerintelor clar definite neimplicarea utilizatorului/beneficiarului lipsa suportului din partea managementului executiv Prin urmare, rolul analistilor de business pe parcursul ciclului de viata al proiectului este mai important decat suntem tentati sa credem. In linii generale, pentru a recapitula rolul analistului de business, putem spune ca acesta este un agent al schimbarii. El investigheaza si identifica oportunitatile, sustine ideea de imbunatatire a modului in care organizatiile isi desfasoara activitatea, identifica si defineste solutia pentru a maximiza beneficiile si a reduce costurile. Prin prisma implicarii sale in  toate nivelele functionale ale organizatiei, analistul de business... read more

Importanta aplicarii Managementului de Proiect

„Cei care au privilegiul de a sti, au privilegiul de a actiona” Albert Einstein In cartea sa, The sum of all fears (pag. 448), Tom Clancy face o remarca interesanta referitoare la podurile romane din antichitate. In opinia acestuia, constructiile sunt structuri ineficiente. Pentru noi, poate parea o afirmatie lipsita de logica, avand in vedere stabilitatea si durabilitatea de care au dat dovada de-a lungul timpului. Rationamentul care sta la baza acestei credinte consta in raportarea la standardele moderne. Potrivit acestora, pentru a construi podurile seculare, s-a folosit mult prea multa piatra si forta de munca. Astfel, de-a lungul anilor, am invatat sa construim poduri mult mai eficient, folosind mai putine materiale si mai putina forta de munca pentru a indeplini acealasi obiectiv. Pornind de la ipoteza conform careia proiectele romanilor au rezistat datorita design-ului rigid (constructorii romani nu se abateau de la planul initial), Standish Group a realizat unstudiu privind factorii care determina durabilitatea proiectelor actuale. Datele rezulta din intervievarea unui grup de 365 de persoane, care detin roluri de directori executivi in companii mici, medii si mari din industrii diverse: banci, securitate, vanzari, unitati medicale, distributie, productie, asigurari, servicii, organizatii locale, statale si federale. Este important de retinut ca studiul s-a realizat pornind de la realitatea organizationala din America. Este punctul de plecare, in ceea ce priveste realitatea manageriala din companiile lumii, deoarece America reprezinta referinta primara privind managementul organizational de succes. Cu toate acestea, argumentele sustinute sunt cu atat mai mult valabile pentru tara noastra, al carei mediu de business nu se afla la acelasi nivel de maturitate. Interpretarea datelor obtinute din chestionarea si intervievarea managerilor executivi... read more

Analist de Business vs. Detectiv

Ce trebuie sa faca analistul de business?               Inainte de a da un raspuns la aceasta intrebare va propun sa comparam rolul Analistului de Business cu cel al unui Detectiv. Ambele roluri presupun confruntarea cu o serie de cazuri, in cadrul carora ne sunt oferite indicii ce conduc spre metode de rezolvare mai mult sau mai putin intuitive. „Locul faptei” este presarat  de obicei cu obiecte, urme, amprente care, desi par indicii sigure pentru rezolvarea cazului, de cele mai multe ori nu ofera interpretarea corecta a faptelor savarsite. Un bun detectiv identifica elementele relevante despre evenimentul in cauza si dezvolta un mod de lucru eficace cu cei implicati. In acest sens, un Analist de Business se confrunta in mod similar cu deduceri si descoperiri, dar de un alt tip. Pentru a face o selectie pertinenta a obiectivelor si a indiciilor, Analistul de Business are nevoie de urmatoarele abilitati: Sa-si foloseasca intuitia. Sa rezolve problema/problemele in mod creativ. Sa faca ordine in ambiguitate. Sa empatizeze cu situatia. In realitatea curenta, rolul de Analist de Business presupune executarea urmatoarelor activitati: Investigarea si identificarea noilor oportunitati. Facilitarea si articularea nevoii de imbunatatire a modului in care companiile opereaza. Identificarea si definirea solutiei care sa maximizeze beneficiile si sa reduca costurile. Este implicat in toate nivelurile functionale ale companiei. Este legatura vitala intre capabilitatile tehnologice si informationale ale companiei si obiectivele sale de business. Se asigura ca viziunea de business este transparenta, clar inteleasa si transmisa corespunzator mai departe.   Prin urmare, pentru a excela in rolul de Analist de Business avem nevoie de exercitarea unei serii de aptitudini... read more

CERTIFICAREA – O SURSA DE BENEFICII

Merita efortul depus pentru obtinerea unei certificari? Daca te afli in situatia in care aceste beneficii prezinta interes in dezvoltarea carierei tale, iti oferim oportunitatea de a te certifica in domeniul tau, alegand: Project Management Professional (PMP)® Certified Business Analysis Professional (CBAP) & Certification of Competency in Business Analysis (CCBA) PMI-PBA® Certification Lean Six Sigma Green Belt (LSS GB) Lean Six Sigma Black Belt (LSS BB) Diferentierea fata de competitie – Concurenta tot mai acerba obliga companiile sa gaseasca echilibrul intre doua forte: pe de-o parte, necesitatea de a asigura dezvoltarea continua a companiei, iar pe de alta nevoia de a directiona fondurile doar spre acele investitii care au efecte semnificative. In acest sens, avantajul pe care ti-l ofera certificarea, atat tie cat si companiei in care lucrezi este semnificativ in producerea de plus valoare. Apartenenta la noi comunitati – De exemplu, daca urmeaza sa obtii certificarea PMP®, vei avea lucruri in comun cu ceilalti aspiranti, ceea ce este o oportunitate de networking pe viitor, prin intermediul sesiunilor de curs. Acest lucru este valabil si atunci cand ai deja certificarea, prin faptul ca esti un membru al “clubului”. Detinerea unui nou set de instrumente si tehnici – Procesul de invatare, care este echivalent cu multiple module de training, aduce valoare profesionala imediata. Pune in aplicare cunostintele acumulate imediat ce ai ocazia! 4. Increderea in propriile forte: Simplul fapt ca ti-ai setat un scop, ai intocmit un plan si ai muncit din greu pentru a-l duce la bun sfarsit, iti ofera o mai mare incredere asupra tutror aspectelor din viata ta. “Experienta este cel mai bun profesor”, dar “certificarea te... read more

Tu cum definesti excelenta?

Deoarece rolul BA poate fi efectuat de catre functii diferite, uneori pot aparea confuzii cu privire la diferitele roluri intr-un proiect, mai ales rolurile PM, BA si SA. Mai simplu, diferenta dintre aceste roluri este obiectivul lor. De retinut este ca acestea sunt numai roluri. Rolul sau rolurile pe care este de asteptat sa le jucati depind de organizatia si proiectul dumneavoastra. Unele organizatii au cate o persoana pentru fiecare din aceste roluri. In alte organizatii, rolurile depind de dimensiunea proiectului: un proiect mai mic ar putea necesita doar o singura persoana pentru a efectua activitati de management de proiect si analiza de business, in timp ce proiectele mari ar putea avea nevoie de un PM, un BA si un SA. Cand trebuie sa jucati mai mult de un rol, fiti constient de rolul pe care il jucati la un moment dat, astfel ca abordarea dumneavoastra sa fie concentrata pe obiectivul rolului din acel moment.Intotdeauna trebuie sa fiti constient de rolul pe care il jucati. Abordarea dumneavoastra, sarcinile si activitatile trebuie sa se schimbe in functie de... read more

Optimizare vs Externalizare

Analiza si optimizarea proceselor interne sau externalizarea unor procese si operatiuni? Este o dilema a multor organizatii in prezent. Externalizarea este un proces cu implicatii strategice si de actualitate in randul companiilor, insa implica o serie de dezavantaje privind dinamica financiara. Studiile arata ca o parte din eforturile asociate externalizarii in ultimii ani au fost dirijate de efectul de trend si de luarea deciziilor in lipsa unei analize bazate pe fapte si date concrete. Costurile din spatele unei externalizari pot fi o capcana ascunsa. In acest sens, se pot contura 10 mari zone: Costul strategiei de externalizare: in conditiile provocatoare ale pietei globale, organizatiile ar trebui sa demonstreze o mai mare flexibilitate in construirea strategiei de externalizare, in rationalizarea si reevaluarea portofoliului pentru a evita ulterior probleme mai grave generate de ineficienta deciziilor. Costul atribuit managementului si coordonarii: pot interveni costuri suplimentare privind timpul de lucru si deplasarile resurselor umane, dar si costuri privind ineficienta proceselor, un exemplu ar fi intarzierea lansarii pe piata a unui produs. Costul vanzarilor si al planificarii operatiunilor: modificarile care apar in program pot duce la decalarea activitatilor in cadrul organizatiilor, iar gestionarea fluxurilor catre o retea larga de contractori poate avea un grad mare de complexitate. Costul asociat stocurilor: externalizarea reduce flexibilitatea de a raspunde schimbarilor neprevazute. Acest lucru se traduce prin discrepante intre cerere si oferta, exces de stocuri, risc ridicat de aparitie a disfunctionalitatilor, concomitent cu un flux de numerar negativ. Costul atribuit managementului furnizorilor: costurile asociate cu aprovizionarea, dezvoltarea si mentinerea unui furnizor in raport cu performantele asteptate. Costul calitatii: este dificil de cuantificat. Costurile evidente, cum ar fi cele... read more

Initiativele in Business

Ti-ai pus vreodata intrebarea: Ce au companiile de succes in comun? Raspunsul este simplu: Initiative! Dar acestea reprezinta doar o jumatate din raspunsul corect. Se vorbeste adesea despre importanta capitalului uman in obtinerea avantajului competitiv. Mai mult decat atat, a devenit aproape virala urmatoarea afirmatie: ”Oamenii sunt cea mai valoroasa resursa a noastra”.

read more

Ce se poate face cu Simulatorul SimTeam?

Raspunsul este: MULTE. Scriu din postura de participant activ la competitia care a avut loc ieri, 14.01.2016, intre echipa EXELO – reprezentant Romania – si echipele partenere SimTeam din Slovenia, Ungaria si Estonia: ADDENDA, TBA, ENETHA, COVA si BODA&PARTNERS. Cum s-au intamplat lucrurile? Simplu …

read more

2016 – Anul “Afacerilor in afara cutiei”

Recursul exclusiv la filozofia Kaizen duce la produse si procese comune, la strategii prudente si la mentalitatea „nu stam mai rau ca altii”, oricare dintre acestea putandu-se dovedi fatala in mediul turbulent de astazi. Toyota Cea mai buna cale spre o schimbare radicala – un salt soldat cu rezultate exceptionale – …

read more

Simulare Costuri si Bugete

Veste BUNA pentru profesionisti! Va invitam sa trecem impreuna de la invatare la exersare! Sa proiectam costurile si bugetele intr-un mediu interactiv (Simulator de Business). SIM Team este un instrument de invatare prin practica, care faciliteaza luarea deciziilor intr-un context organizational pe baza unor resurse specifice si intr-o piata dinamica. …

read more

Modul pertinent de a raspunde provocarilor proiectelor

Noua Certificare PMI-PBA®     In demersul nostru de a puncta importanta analistului de business in cadrul proiectelor, vom pleca de la studiul realizat de Standish Group, care ne prezinta date de o importanta covarsitoare pentru evolutia proiectelor de la initiere la finalizare. Pentru a ajunge la aceste date, au fost intervievati 365 de manageri de firme mari, medii si mici din diverse industrii din America:  banci, securitate, vanzari, unitati medicale, distributie, productie, asigurari, servicii, organizatii locale, statale si federale. Rezultatele arata ca problemele cu care se confrunta firmele care implementeaza proiecte tin de cost, timp si nerespectarea caracteristicilor si functiilor stabilite initial, in faza de planificare a proiectului. Astfel, bugetul este depasit in medie cu 189% din costul proiectului estimat in faza de debut, abaterea de grafic de lucru este mai mare cu 222% din ceea ce s-a planificat initial, iar in ceea ce priveste proiectele finalizate, doar un sfert dintre acestea sunt implementate cu caracteristicile si functiunile initiale. Ne punem intrebarea: care este cauza principala a acestor abateri? Pentru neincadrarea in cost si timp, managerii intervievati au enumerat lipsa a 3 elemente: Implicarea utilizatorului/beneficiarului Suportul managementului executiv Cerintele clar definite Dar pentru nerespectarea caracteristicilor si functiunilor stabilite initial nu s-a mentionat clar nicio cauza. Din experienta, unul dintre cele mai importante motive pentru care nu este respectata esenta proiectului consta in modul in care se realizeaza culegerea datelor. Desi pare usor de adresat intrebari pentru a definii cerintele clientului, de cele mai multe ori apare o inegalitate intre produsul/serviciul dorit de client si cel imaginat de furnizor. Conform tabelului de adevar, o singura combinatie,  din cele 4... read more

Compensatiile si Beneficiile intr-o cultura sanatoasa

Studii recente arata ca schemele traditionale de compensatii si beneficii pot avea un efect daunator asupra motivatiei angajatilor. Desi planurile de compensatii si beneficii  sunt importante, managerii trebuie sa se asigure ca exista cultura necesara care sa asigure implementarea lor cu succes. Exista cateva elemente cheie la care trebuie sa fii atent, dintre care primul element este intelegerea pietei in care compania activeaza. Multe dintre companiile care au o cultura organizationala puternica, uita sa arunce o privire la ce se intampla in piata. Prea des companii cu traditie in compensatii si beneficii se culca pe lauri si nu tin pasul cu noile standarde. De asemenea, este important sa identifici ce functioneaza pentru compania ta si sa masori constant care sunt factorii care iti aduc succes. Pentru asta este nevoie de sisteme care sa iti ofere posibilitatea sa aduni si sa analizezi informatia. Compensatiile si beneficiile tind sa devina individuale, nu doar scheme pe care le aplici la fel tuturor angajatilor. Revederea planurilor anterioare pot da managerilor o dimensiune asupra tipurilor de stimulente ce functioneaza cel mai bine. Al treilea element cheie este flexibilitatea planului de compensatii si beneficii. Alegerea unui pachet de beneficii diverse si corelarea cu modalitati diverse de a atinge pragurile necesare bonusarii sunt doua elemente ce ofera managerilor siguranta ca pot ajunge la tipologii diverse de angajati. Planurile sumare de compensatii se pot dovedi mai degraba toxice pentru organizatie si pot duce la concluzii gresite ca domeniul compensatiilor si beneficiilor nu este de viitor. Totusi practica de succes pune in evidenta ca ori de cate ori compensatiile si beneficiile au fost gandite atent, au dus la atingerea obiectivelor... read more