Analiștii de business sunt adesea considerați o elită a profesioniștilor și sunt căutați de mulți angajatori. Analistul de business este un rol cheie și alături de Managerul de proiect este responsabil pentru succesul sau eșecul oricărui proiect. Analiștii de business sunt agenți ai schimbărilor organizaționale, sunt influenți și au o importanță strategică semnificativă. Cu toate acestea, rolul de Business Analyst este însoțit de o serie de provocări.
Majoritatea proiectelor mari se derulează sub presiunea termenelor strânse, adesea sunt tehnice și implică multe părți interesate. Analiștii de business sunt responsabili pentru obținerea cerințelor de la diferitele părți interesate, pentru aprobarea acestora, pentru asigurarea faptului că cerințele sunt dezvoltate, testate și implementate în mod eficace. Deși acest lucru poate părea simplu și intuitiv, analiștii de business se confruntă cu mai multiple provocări la fiecare pas al proiectului.
Unele dintre provocările cheie care ar trebui să fie avute în vedere pentru a oferi cele mai bune rezultate sunt discutate în acest articol.
1. Derapajul de conținut
Derapajul de conținut apare atunci când se fac modificări privind cerințele convenite, chiar și atunci când acestea au fost deja identificate, iar graficul de lucru a fost convenit. Ulterior, părțile interesate vin cu o nouă cerință și se așteaptă ca soluția să fie livrată în același timp. Conținutul diferit pune invariabil echipa de proiect sub o presiune nejustificată. Această problemă este mai răspândită în proiectele cu o abordare orientate către plan cu cascadă, deoarece stakeholderii au foarte puține oportunități de a oferi feedback cu privire la soluția dezvoltată. În cazul proiectelor agile (orientate către schimbare), deși planificarea unui sprint ține cont în mod rezonabil de modificările posibile privind cerințele, există în continuare riscul ca să apară modificări importante de conținut.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
Urmărirea îndeaproape a disponibilității capacității echipelor pentru a realiza activitățile pe proiect este esențială. O modificare a caracteristicilor inițiale ar trebui să fie asociată cu resurse suplimentare (timp, capacitate) sau o reprioritizare în funcționalitățile deja planificate.
2. Schimbări constante ale cerințelor sau a priorității cerințelor
Este extrem de greu pentru părțile interesate să-și exprime exact nevoile, fie că este vorba de proiectarea interioarelor unei case sau de o aplicație informatică. Există adesea situații în care nevoia nu este clară la început în ceea ce privește detalierea cerinței și gradul de prioritate, iar părțile interesate / utilizatorii nu sunt siguri de funcționalitatea care le este necesară. Ca urmare, cerințele nu sunt definite eficient, necesitând modificări frecvente.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
Pentru a reduce numărul de schimbări, primul pas ar trebui să fie înțelegerea motivului care a condus la apariția lor. Apoi, în momentul în care motivul este clar, aplicați procesul de prioritizare a cerințelor, respectiv lucrați asupra celor prioritare. Acest lucru ar îmbunătăți procesul de management al cerințelor. Țineți cont de raportul între valoarea pe care o aduce schimbarea cerințelor și costurile asumate pentru ca schimbarea să aibă loc.
3. Întârzierea sau lipsa acordului stakeholderilor sau a semnării recepției finale de către aceștia
Poate exista o varietate de motive pentru care obținerea acordului stakeholderilor ar putea fi întârziată, cum ar fi:
- Indisponibilitatea stakeholderilor cheie;
- Implicarea inadecvată a stakeholderilor;
- Lipsa acordului/consensului cu privire la cerințe.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Încercați să găsiți înlocuitori pentru stakeholderii cheie și să invitați/interacționați cu el/ea.
- Pregătiți un business case pentru stakeholderi și obțineți feedback-ul acestora, într-o întâlnire la care participă sponsorul proiectului sau o parte interesată foarte influentă.
- Solicitați o întâlnire pentru a discuta cerințele și a le agrea – pregătiți procesul-verbal al întâlnirii, distribuiți-l tuturor părților interesate și cereți tuturor să analizeze conținutul pentru a semnala orice dezacord.
4. Schimbarea proprietarului afacerii/procesului
Schimbarea proprietarului de proces reprezintă adesea un risc serios pentru proiect și pentru succesul acestuia. Potențialele probleme pot fi:
- Schimbarea priorităților;
- Necunoașterea contextului și nevoilor asociate soluției;
- Lipsa de asumare pentru inițiativa existentă, deoarece aceasta a fost creată de responsabilul de proces anterior.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Evaluați permanent probabilitatea schimbărilor în organizație;
- Temporizați când apar turbulențe;
- Pregătiți-vă argumentele pentru a justifica valoarea inițiativei pentru noul proprietar de proces.
5. Obiectivele responsabililor nu sunt aliniate
Contextul dinamic poate duce la schimbarea nevoilor și a priorităților. Acest lucru poate reprezenta impedimente serioase în progresul proiectului.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Puteți alege abordarea Agile, situație în care aveți posibilitatea de a prelua funcții pe baza priorității în iterațiile sau sprinturile ulterioare;
- Folosiți modele de prioritizare – de la cerințe obligatorii la cerințe ”nice to have” – prioritizarea MoSCoW poate fi de mare ajutor.
6. Modificări de reglementare / factori externi
Dacă sunteți un analist de businessi într-o industrie reglementată sau în care intervin cerințele de reglementare, atunci trebuie să țineți cont că modificările reglementărilor sau conformitatea pot afecta mai multe sisteme, zone geografice și proiecte în mod diferit.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
O înțelegere la nivel înalt a mediului de reglementare al organizației dumneavoastră și a modului în care acesta poate afecta proiectele vă va ajuta să dezvoltați sisteme care respectă cerințele de reglementare cât mai eficient posibil. Acest lucru se poate face în dezvoltarea cerințelor în strânsă interacțiune cu stakeholderii cu experiență în reglementare și conformare . Dezvoltarea cunoștințelor fundamentale despre domeniu este întotdeauna benefică pentru a fi conștienți de schimbări și impactul acestora.
7. Lipsa de implicare a părților interesate
Implicarea și managementul activ al stakeholderilor sunt, fără îndoială, factori critici de succes pentru orice proiect. Înțelegerea diferitelor părți interesate și a caracteristicilor acestora pot ajuta foarte mult la elaborarea strategiilor pentru a răspunde așteptărilor și preocupărilor acestora.
Înțelegerea interesului stakeholderilor și alinierea acestuia la obiectivele proiectului este o responsabilitate importantă pentru profesioniștii în analiză de business. Unele părți interesate pot deveni influente sau dezinteresate pe măsură ce proiectul se dezvoltă. Dacă părțile interesate au un rol critic în proiect, atunci neimplicarea lor va reprezenta un risc serios pentru succesul proiectului.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
Este esențial să urmăriți aceste schimbări. Adaptarea tehnicilor de implicare a stakeholderilor ar trebui luată în considerare ținând cont de impactul potențial pe care îl poate avea asupra proiectului. Harta părților interesate este utilă pentru eficacitatea implicării stakeholderilor, în funcție de interesul și influența lor asupra proiectului.
8. Lacune în procesul de management al proiectului
Unele dintre aceste greșeli comune în procesul de management al proiectului pot face ca proiectul să treacă prin situații dificile, sarcini nerezonabile și termene de livrare ratate:
- Planificare inadecvată a riscurilor – Identificarea riscurilor după implementarea noii soluții;
- Planificarea inadecvată a resurselor – neluarea în considerare a rezervelor (resurse nefacturabile) pentru resursele cheie. În acest caz apar probleme atunci când o resursa este indisponibilă, fapt care pune presiune asupra membrilor echipei prin necesitatea de a prelua activități neplanificate.
- Planificare inadecvată a analizei de business – Managerii de proiect se grăbesc să înceapă proiectul fără o planificare adecvată a analizei de business . Acest lucru duce la lacune în procesul de analiză și, mai târziu, în proiect.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Accent mai puternic pe principiile managementului de proiect în activitățile de analiză de business;
- Rezervă de resurse cu experiență și expertiză similare în domeniu;
- Solicitați implicare în procesul de planificare a proiectului
9. Nu se poate justifica investiția
Măsurarea eficacității oricărei activități este esențială pentru a ști dacă sarcina aduce valoare adăugată sau nu. Rentabilitatea investiției este una dintre cele mai eficiente metode de evaluare a eficacității investiției făcute în orice inițiativă. Analiza de business nu face excepție de la aceasta. Cunoașterea beneficiilor și costurilor de business le permite profesioniștilor din analiza de business să justifice inițiativele și să planifice activitățile viitoare.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Cunoașterea modalităților de măsurare a valorii rentabilității prin inițiativele de analiză de business;
- Evaluarea economiilor rezultate din îmbunătățirea procesului;
- Creșterea veniturilor datorită modernizării/automatizării tehnice;
- Apariția unui nou segment de clienți datorită adoptării de noi tehnologii sau automatizării;
- Îmbunătățirea calității/reducerea defectelor cu beneficii financiare datorită îmbunătățirii procesului
10. Rezistența la adoptarea noului sistem
Schimbarea este întotdeauna inevitabilă, dar la fel este și rezistența la schimbare. Este o tendință naturală a multor părți interesate de a încerca să-și păstreze metodele și sistemele neschimbate. Implementarea unei schimbări este întotdeauna dificilă, mai ales dacă sistemul actual este unul cu care utilizatorii au fost obișnuiți de multă vreme, în ciuda defectelor și ineficiențelor sale. Părțile interesate sunt obișnuite cu procesele lor, chiar dacă majoritatea dintre ele necesită timp și sunt manuale. Deci, învățarea asociată unul nou sistem nu este întotdeauna bine primită. De fapt, uneori, unii stakeholderi luptă până la final pentru a respinge lansarea noului sistem.
Soluție / Acțiune preventivă sugerată
- Evidențiați beneficiile noului sistem pentru utilizatori;
- Demonstrați utilizatorilor beneficiile – ușurință în utilizare, caracteristici/funcționalități îmbunătățite, ajutor în efectuarea sarcinilor zilnice;
- Oferiți sprijin în procesul de tranziție;
- Construiți relații de încredere cu utilizatorii.
Profesia de analist de afaceri este una strategică, iar provocările asociate acesteia sunt de anvergură. Provocările sunt zilnice și au diferite niveluri de complexitate. Însă cele de mai sus sunt cele mai des întâlnite.
Adaptare după: 10 Business Analysis Challenges and Recommended Solutions
https://www.iiba.org/business-analysis-blogs/10-business-analysis-challenges-and-recommended-solutions/